Логістика для чайників

Posted on

Ця стаття із серії «накипіло!»
Зараз люди масово замовляють товари через інтернет і шукають найзручніших способів доставки, але інколи мені доводиться стикатись з ТАКИМИ людьми і читати та чути ТАКІ відгуки, що мимоволі хочеться сказати: «Люди! Ви – ідіоти!»
Я не працюю в логістичній компанії, однак я тісно співпрацюю з логістикою ось уже рік, транспортні накладні, вантажі, доставки – то мій хліб насущний, за рік часу довелось багато вивчити і сьогодні я хочу поділитись моїми знаннями з надією, що цю статтю прочитає хоч хтось, хто користується службами доставки і що хоч хтось прозріє що таке цей популярний сервіс, як ним правильно користуватись, як дати собі раду у численних незрозумілих термінах, як зрозуміти за що ми платимо кошти і головне – перестати попусту нарікати! Отже, якщо ви користуєтесь таким сервісом, я вам влаштовую безкоштовну самоосвіту – поїхали!
Насамперед, що таке служба доставки? Це сервіс з швидкого перевезення вантажу чи документів з одного місця в інше, який надає логістична компанія. Здійснюватись це може із застосуванням кур’єрської доставки – тобто передачі вантажу кур’єру, який доставляє вантаж в руки одержувачу.
Сьогодні на ринку України лідерами з доставок є такі компанії як Нова Пошта, Міст Експрес, Інтайм, Делівері (ні слова про Укрпошту, бо ця структура описується виключно матюками, і то я навіть не знаю їх в достатній кількості аби сказати все, що думаю про них). Ця публікація не є рекламою жодного типу, я лише окреслю загальні послуги, які надають ці компанії.Поговоримо про те, що найбільше всіх цікавить – від чого залежить вартість яку ми платимо службі доставки? Від поєднання декількох факторів: ваги та об’єму відправлення, зони відправлення, типу сервісу, оголошеної цінності, суми зворотного відправлення та додаткових послуг. Не лякайтесь купи термінів, зараз розжуємо кожен детально.
1) Вага та об’єм відправлення – буквально: від загальної ваги того, що ви відправляєте і габаритів, які воно займає. Адже ви можете відправляти і пухову ковдру вагою на 2 кг, яка може поміщатись в об’ємну коробку. Співвідношення цих двох деталей впливає на вартість. Окрім того, бувають і негабаритні вантажі (до прикладу велосипед), які оцінюються за окремими тарифами.
2) Зона відправлення. Отут хочу розжувати детально, бо цей фактор мене найбільше бісить. Я вас шокую, але вся Україна поділена на зони! ВСЯ! І ви можете нити скільки завгодно, що ваше мацюпуньке село одразу недалеко від складу і що вам мають доставляти в першу чергу – дзуськи! Бо ваше село – не входить в зону першочергового обслуговування! Україну поділено на зони з метою оптимізації термінів доставки. В кожної компанії свої поділи, до прикладу – в Нової Пошти 7 зон, а в Міст Експреса 3. Типово поділ такий, що обласні центри – 1-ша зона, районні – 2-га, інші населенні пункти – наступні зони. Бувають нюанси типу великі районні центри входять в 1-шу, а маленькі обласні центри – в 2-гу, але це не міняє суті. В першу чергу відправляється в 1-шу зону, бо типово – по цих магістралях найбільше вантажів. Власне, зона це навіть важливіше за відстань перевезення.
На хлопський розум: у Львівській області є таке село Княжий Міст, приблизно 50 км від Львова. Так от – відправити посилку у це село коштує так само, а той дорожче, аніж в Івано-Франківськ (приблизно 130 км відстані). Чому так? Бо Івано-Франківськ – обласний центр, тобто перша зона, туди чи не щодня їде машина з вантажем, а у село Княжий Міст відправлення бувають десь-колись раз у півроку і ймовірно саме під ваш вантаж доведеться гнати окрему машину. Звідси і тривалість доставки та збільшена вартість.
3) Тип сервісу буває чотирьох видів:

  • Склад-склад – найдешевший: тобто ви самі прийшли на склад, принесли вантаж і сказали, щоб доставили на склад, звідки одержувач теж сам забере.
  • Склад-двері – дещо дорожчий: ви принесли вантаж на склад, але просите, щоб одержувачу доставили за конкретною адресою, тобто під самісінькі двері.
  • Двері-склад – ще трішки дорожчий: ви викликаєте, щоб кур’єр явився до вас за адресою, забрав ваш вантаж, але щоб доставили на склад, звідки одержувач буде забирати сам.
  • Двері-двері – найдорожчий: ви не лише просите, аби кур’єр явився до вас і забрав вантаж з-під дверей, а ще й щоб доставив одержувачу під самісінькі двері.

4) Оголошена цінність – коли ви заповнюєте документ про відправлення вас просять сказати «чувак, наскільки дороге те, що ти туди засунув?». Це типу сума на яку страхується ваш вантаж, тобто ви вказуєте наскільки сильно кур’єр буде відповідати головою при втраті. Не треба занижувати – бо потім не доб’єтесь компенсації, але і завищувати не треба, бо плата за перевезення пропорційна тому, наскільки цінний вантаж (його ж треба берегти). Тут додам маленький коментар, що компенсація це теж не так просто, бо з цим багато бюрократичної тяганини.
5) Цінність зворотного відправлення – це термін для споживачів, в логістиці майже ніхто не використовує ці слова, зазвичай між собою ми звемо це «сума СОД», що походить від англійського «cash on delivery», тому коли ви чуєте щось на кшталт «тут неправильний СОД» або «мені треба змінити СОД» – це все про цю цінність. Це просто сума, яку ви вказуєте аби вам повернули після доставки, використовується магазинами.
На хлопський розум: кур’єр коли доставить посилку скаже отримувачу: «Е ні, пане дядьку! Я вам не віддам вашої коробочки! Бо ви за неї маєте дати грошенят!» і от ЛИШЕ коли він отримає ці гроші, то віддасть посилку, а грошенята віддасть в касу, і вам їх згодом повернуть.
6) Додаткові послуги – наприклад ви хочете аби вам надали додаткову коробку, або щоб обмотали поліетиленом, або щоб ваш вантаж доставили у суботу – все це додаткові послуги, за які здійснюється додаткова плата. У кожної компанії власний перелік додаткових послуг і вони постійно збільшуються, аби бути більш конкурентоспроможними.

Інші важливі нюанси…

Що таке формат відправлення?
Типово виділяються 3 формати: пакет (конверт для документів А4), коробка (пакування різних типів і форм з зазвичай з плоским дном), піддон (також відоме як «палета» – плоска дерев’яна або пластмасова конструкція, на яку кріпляться вантажі, зручна у переміщені будь-якими вантажопідйомними пристроями.) Ну і ще бувають різні негабаритні.

Що таке кількість місць?
Це загальна кількість всіх пакувань, які ви відправляєте, всіх форматів. Тобто ви можете відправити 1 палету, 1 коробку і 1 пакет з документами по одній транспортній декларації – загалом по ній проходитиме 3 місця. І за всі три кур’єр відповідає головою, бо цінність вантажу не встановлюється «що більше – те дорожче» (адже ми живучи в бюрократичних реаліях знаємо, що часто найменше – пакет з документами і є найцінніше).

Що таке транспортна декларація?
Або транспортна накладна, або декларація відправлення, або вантажна декларація (хто як зве) – це документ, який ви заповняєте при відправленні вантажу, із зазначенням основних параметрів: від кого, кому-куди (обов’язково з номерами телефону), цінності, кількість місць, додаткові сервіси. Словом, це писулька, в якій вказано все про ваш вантаж. І вона важлива, не викидайте її!! Бо вона заповняється у трьох примірниках: вам, перевізнику, отримувачу. І в разі розбору польотів лише цією писулькою формату А5 ви зможете щось доказати.

Що таке номер ВД?
Номер вантажної декларації, тобто документа про який йшлось в попередньому пункті. Кожен номер унікальний і за ним ви можете на сайті відслідковувати місцезнаходження вашого вантажу (в логістиці цей номер має ще більше значень, але вам як споживачам цим не варто забивати голову).

Що таке маршрутний лист?
Ще одне, що мене бісить.
Ви не повірите, але коли кур’єру видали на доручення вантажі він не катається туди-сюди як йому заманеться! Йому складається спеціальний маршрутний лист – тобто маршрут, якого він повинен притримуватись при дорученні вантажів. І ви можете бути мега VIP-овським клієнтом, але він не кине все аби доставити вам в першу чергу, якщо ваша адреса в кінці маршрутного листа.
Примітивний приклад, будемо образно говорити про Київ, сподіваюсь у ньому всі загалом орієнтуються. Якщо VIP клієнт живе десь на Троєщині, а маршрутний лист кур’єра почався з доставки по Хрещатику (абстрактна ситуація, бо Київ теж поділений на зони), то він не кине все і не помчить на Троєщину! Бо таких VIP клієнтів у списку може бути десяток і якщо він почне між ними кататись туди-сюди, бо всім терміново – то він за тиждень не розвезе тих вантажів.
Будь ласка, зрозумійте це! Компанії витрачають шалені гроші на розробку коректних маршрутних листів, аби зекономити паливо і час, а ви злитесь не розуміючи таких елементарних речей!

Загалом наче все найважливіше розповіла, хоча це лише мала частина з того, з чим щоденно доводиться мати справу, якщо щось не зрозуміло, або у когось виникають додаткові питання – охоче відповім.
І пам’ятайте: клієнт НЕ завжди правий. Правою є особа, яка  фахово і відповідально виконує роботу у якій клієнт не є компетентним.

26.08.2015

Навчаючись-навчаючи,
Ольга Врублевська

Advertisements

5 responses »

  1. Чудова стаття! Молодець! Треба якось буде ще якоюсь службою, окрім НП скористуватись)

    Відповіcти
  2. «Клиент всегда неправ» © А. Лєбєдєв

    Відповіcти
  3. Пізнавальна публікація.

    Є ще цікавий факт про маршрути доставки. Вантажівки компанії United Parcel Service наприклад намагаються не включати в маршрут лівих поворотів (в країнах з правостороннім рухом) (напевне їздять спіралями за годинникоою стрілкою) і таким чином економлять пальне: http://www.businessinsider.com/ups-efficiency-secret-our-trucks-never-turn-left-2011-3

    Відповіcти
  4. и звемо це «сума СОД», що походить від англійського «cash on delivery»

    чому тоді не “КОД”? 🙂

    Відповіcти
    • А тому що “File” – це не завжди “Файл”. Є люди для яких це “Філє” 🙂

      А особливо вбивають люди, які вважають, що U – це И, Y – це У, а W – це Ш.
      COD = СОД – до речі якраз з тої опери.

      Думаю в Олі знайдуться набагато цікавіші приклади, що буває, коли перекладач – двоєшнік.

      Відповіcти

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s

zarazko

Just wordpress and nothing more

zentravelblog

Дорога до себе є головною.

Books & Lights

Write hard and clear about what hurts. Ernest Hemingway

Demyan Danylyuk

Міста. Простір. Транспорт. Деталі. Думки і люди

Дипломат

Блог про бюджетні подорожі Європою і не тільки

N.Sh.

навіяне жіночими парфумами

DumkaUa

Вільна Думка Вільної Людини

Нотатки по ходу

Маленькі відкриття, які краще записати, ніж відкривати знову

UaBanker

Про фінанси і не тільки

Bike Traveller's Blog

Подорожі, фотографії, роздуми

yulitravel

подорожі з книжками і кавою

Непублічні історії

розказані вголос

Проза і публіцистика

Блог про книжки, людей та час

О простых вещах

enjoy the little things

N! думок

n->∞ (Я спраглий до знань)

Ola life

розмови із собою

%d блогерам подобається це: